Erik gaat op weg - voorbereidingen

9 februari 2020 - Den Haag, Nederland

Ik ga op reis en neem mee. Dit spelletje speel ik al een tijdje: blarenpleisters (ja) nagelschaartje (kopen) pelgrimspas (ligt klaar).

Grootste zorg is de rugzak en het totale gewicht. Ik denk dat het gaat uitkomen op ongeveer 16 kilo.

Daar moet ik dus ook mee gaan trainen; of beter "inlopen". Trainen doe je voor een sportieve prestatie. En dat wil ik op deze tocht voorkomen. Dat het een prestatieloop wordt. Dus mezelf in bedwang houden. Dit laatste is ook onderdeel van de voorbereiding.

Wat en waar ga ik lopen?  Ik loop de Via Francigena, vanaf het begin in Canterbury naar Italie. Op de hoogte van Florence sla ik links af om de Franciscusweg te volgen naar Assisi. Bisschop Sigeric liep in het jaar 990 van Canterbury naar Rome op en neer, noteerde zijn overnachtingen. Dat is de Via Francigena geworden. Maar ik ga niet naar Rome, ik ga naar Assisi. De stad van Franciscus.

Het lopen op een eeuwen oude weg, in de voetsporen, in de traditie ... dat is één van de inspiraties voor deze voettocht.